טיפול בכאבי צוואר ושכמות

כאבי צוואר הם מסוג הכאבים הנפוצים בגוף האדם. כשני שליש מהאוכלוסייה יחוו כאב צוואר במשך חייהם, כאשר המחקרים מצביעים על כך שנשים סובלות יותר מגברים והשכיחות עולה עם הגיל.

הכאב יכול לנבוע מפגיעה בעמוד השדרה הצווארי, שרירים, ומערכת העצבים. המיקום לרוב יתחיל באזור האחורי של הצוואר, אך גם יכול להופיע באזורים אחרים כמו הראש, שכמות, כתפיים ועוד.

במקרים בהם יש פגיעה עצבית יכול להופיע גם נימול בגפה העליונה, לפי האזור הפגוע. כאב צוואר יכול להימשך מספר ימים, אך גם יכול להיות טורדני וממושך לאורך שנים רבות.

כאב צוואר יכול לגרום למגבלה תנועתית ותנוחתית קשה הפוגעת בתפקוד וביכולת לעבוד לנהוג ואפילו לישון.

לינק לתמונה

ישנן מספר סיבות להיארעות כאבי צוואר:

1. גיל- עם השנים שינויים מבניים בעמוד השדרה עשויים לגרום לנוקשות מפרקית, מגבלה תנועתית וכאב.
  2. פציעה- סוגי הפציעות הנפוצות כגון בתאונת דרכים, טראומה וחבלה ישירה עשויות לפגוע ולגרום לכאב צוואר. במקרה של תאונות דרכים לדוגמא, נוצרת פגיעה לפי מנגנון צליפת שוט, כאשר הראש הולך קדימה ואחורה במהירות, ויכול לפגוע ברקמות שונות בצוואר.
  3. תנוחת ישיבה/ עמידה ממושכת- כמו בישיבה מול מחשב/ עבודה במנחי ראש קבועים או  תנוחות שינה לא תקינה עשויים גם הם לגרום לכאבי צוואר.
  4. מתח נפשי - נמצא כגורם כללי לכאבים ממושכים וכרוניים בכלל וכאבי צוואר בפרט.
  5. מחלות שונות- סרטן, דלקת קרום המוח ועוד.

טיפולי פיזיותרפיה לכאבי צוואר:

הטיפול בכאבי צוואר יכלול ראיון מפורט בכדי להבין את הסיבות שבגללן מטופל מתלונן על כאבים, נבחן את תנוחות והרגלי העבודה, פעילות הפנאי והשינה. לאחר הבנת כל הצרכים, נעשה בדיקה פיזיקלית מקיפה על מנת לאבחן אם יש מגבלות גופניות ונבין את מקורן, נגדיר מהן המטרות לטיפול וכיצד נוכל להגדיר שיפור כל זאת על מנת לתת את הטיפול המתאים לאותו מטופל. לרוב שינוי התנהגותי, תרגול תנועתי וחיזוק של שרירים יגרום להקלה על העומס וירידה ברמת כאב באופן משמעותי.