ראשי > טיפולים > שיקום לאחר ניתוחים > שיקום לאחר החלפת מפרק ברך / ירך

שיקום לאחר החלפת מפרק ברך / ירך

מפרק נוצר בחיבור של עצמות, ישנם מספר סוגים של מפרקים, מפרק הברך למשל זהו מפרק מסוג ציר, בעוד שמפרק הירך הינו מפרק מסוג מכתש ועלי.

מפרקים הם הבסיס שמאפשר לנו לנוע על ידי הפעלת השרירים. פציעות מפרקים הן נפוצות באוכלוסיה ועשויות לגרום לקושי תפקודי וירידה באיכות החיים.

מספר מצבים יכולים לגרום לכאב וחוסר יציבות של המפרק ולהוביל לניתוח, לרוב פגיעה של הסחוס שתוחמת את קצהו של העצם,

פגיעה זו יכולה להיגרם מדלקת מפרקים (ארטריטיס), שברים ועוד.

במסגרת הניתוח תתבצע הלבשה של שתל לאחר הסרה של הנזק שנוצר לסחוס,

ניתוח החלפת מפרק ברך/ ירך יכול להיארך מס׳ שעות והינו ניתוח שכיח באופן יחסי בעיקר לבני הגיל השלישי.

תהליך השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק

השיקום הראשוני יכלול טיפול תרופתי להקלה על כאב, פעולות ליצירת תנועתיות של המפרק ודריכה על הרגל עם קביים או הליכון על הרגל המנותחת לפי היכולת.

לאחר מכן בטווח של מספר שבועות, נתחיל בהדרגה לצמצם את השימוש בעזרי ההליכה ונקדם תהליכי שיקום במסגרת טיפול פיזיותרפיה.

ישנה חשיבות רבה לחיזוק שרירים ותרגול פונקציונלי (מדרגות, קימה מישיבה לעמידה, הליכה ללא תמיכה).

אנו בסטפ אפ נעבוד עם מטופלים בשיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק תוך בניית תהליך שיקום המשלב טיפול ואימון מתאים.

במסגרת התהליך יתבצע אבחון פרטני מקיף, תבנה תוכנית המתייחסת לצרכים ולמצבו של כל מטופל ותותאם מסגרת אימונית

הכוללת אימון לפעולות פונקציונאליות לשיפור התפקוד היומיומי של המטופל.

אנו פועלים לקידום המטופל בתהליך השיקום כך שרוב התפקוד היומיומי יהיה אפשרי בין 3-6 שבועות

ופעילות גופנית מאומצת יותר תוכל להתבצע אחרי מספר חודשים על פי התקדמות המטופל.

ישנם שני סוגי ניתוחים למינסקוס:

1. תפירה של המניסקוס בו המנתח תופר את החלק הפגום לשאר המניסקוס. למנותח בחלק מהמקרים יהיה אסור לדרוך על הרגל בשבועות הראשונים לאחר הניתוח וההחלמה המלאה יכולה להארך בין 3-6 חודשים.
  2. חיתוך החלק הפגום של המניסקוס החלק שמפריע לתנועה החלקה של הברך, ההחלמה לרוב תהיה יותר קצרה, בין 4-6 שבועות

תהליך השיקום במקרי ניתוח אלו יבנה על ידי צוות המומחים של סטפ אפ, לאחר קבלת המידע על הניתוח, סיכום הניתוח וההמלצות של המנתח,  נבנה תהליך שיקום המותאם למנותח, תוך בחינת הצרכים של המנותח, אופי חייו ופעילותו. המטרות של תהליך השיקום ייבנו בהתאמה תוך התחשבות בגיל המנותח, אופי הניתוח והיכולת הפיזיולוגית של המנותח.

שיקום לניתוח שחזור רצועה צולבת קדמית (acl)

רצועה צולבת קדמית, הינה רצועה התומכת בברך מקדימה כדי שהשוק (טיביה) לא תנוע קדימה יחסית לעתם הירך, ומאפשרת לנו יציבות סיבובית.
ישנן שלוש דרגות פציעה של הרצועה, ממתיחה קלה ועד לקרע מלא.

במידה וקיים חוסר יציבות משמעותי וכאב אצל המטופל ו/או כאשר טיפול שמרני לא הצליח להשיג את המטרות, המשמעות היא שיש קושי תפקודי ניכר ולכן יבוצע ניתוח לשחזור הרצועה ככלי אחרון לטיפול בבעיה.
בניתוח עצמו משתמשים בשתל חיצוני או פנימי (מגוף המטופל) כדי להחליף את הרצועה הישנה.

חזרה לפעילות גופנית יכולה להיות בין 6-9 חודשים אך גם מאוחרת יותר במקרים מסוימים.

השיקום בשני המקרים יתחיל בהורדת כאב, שיפור טווחי תנועה של הברך, חיזוק מייצבי ברך וירך ופרופריוספציה (יציבות), כמובן לפי פרוטוקול מתאים מהמנתח.