ראשי > מידע מקצועי > כיצד נוכל להפחית שכיחות כאבי גב תחתון? היכרות עם סיבות וגורמי הסיכון לצד דרכי טיפול ומניעה

כיצד נוכל להפחית שכיחות כאבי גב תחתון? היכרות עם סיבות וגורמי הסיכון לצד דרכי טיפול ומניעה

כאב גב תחתון הוא מסוג הכאבים הנפוצים ביותר שקיימים בחיי היומיום שלנו. יותר מ 80% מהאוכלוסייה יחוו לפחות פעם אחת כאב גב תחתון במשך חייהם. רק בשנת 2020 כאב גב תחתון נצפה ודווח על ידי 619 מיליון אנשים ברחבי העולם.

כותב המאמר
  • timer משך קריאה 3 דקות
  • פורסם לראשונה ב 18/01/2024

כאבי גב תחתון, שכיחות וגורמים:

כאב גב תחתון יכול להתרחש בכל גיל כאשר הופעת הכאב עולה עם הגיל, השכיחות הגבוהה ביותר תהיה בין הגילאים 50-55 ועל פי הנתונים נשים יסבלו יותר מגברים.

הרגלי התנהגות יומיומיים, פעילות גופנית ותפקוד שגרתי במנחים שונים כגון עמידה או ישיבה ממושכת משפיע על עומס מצטבר בעמוד השדרה התחתון ובסופו של דבר יעורר כאב.

ישנם כאבים ממקור ידוע כמו מחלה, פציעה או חבלה, ניתוח, מבנה לקוי או לחץ על עצב וישנם כאבים ממקורות שאינם ידועים לנו.

המחקרים מצביעים על כך ש- 90% ממקרי כאבי הגב התחתון הם ממקור לא ידוע או לחילופין שהמטפל אינו מצליח לאבחן את הבעיה באופן מדויק.

כאבים מסוגים שונים בגב התחתון יכולים לגרום לקושי בתנועה וביכולת התפקודית שלנו, לפגוע ביכולת שלנו לעבוד, לפגוש חברים, לנהל שגרת חיים חיונית ובכך להוביל  לירידה באיכות החיים הפיזית והמנטלית.

אנטומיה של עמוד השדרה:

עמוד השדרה התחתון (לומברי) מורכב מ- חוליות, דיסקים, מפרקים ורצועות המאפשרות תנועה, יציבות ובלימת זעזועים.
חוליות אלו הן הגדולות מבין חוליות עמוד השדרה מאחר והן צריכות לשאת בעומס הכי גדול.
בין החוליות יש דיסקים העשויים חומר דמוי ג'לי וטבעת פיברוטית המקיפה אותו.


נרצה להבחין בין שתי פגיעות בדיסק הבין חולייתי:
בלט- כאשר הדיסק נלחץ בין שתי החוליות והטבעת נמתחת ובולטת לאחד הכיוונים.
פריצה- כאשר יש דליפה של החומר הפנימי של הדיסק עקב קרע בטבעת המקיפה אותו.
כאשר בלט או פריצת דיסק נוגע או לוחץ על העצבים היוצאים מאזור החוליות, הדבר עלול לעורר כאב מוקרן לפי מיקום הפגיעה ובמקרים חריגים יותר יופיעו נימולים, תחושת עקצוץ ורדימות בעור ואף ירידה בכוח השריר. 

גורמי סיכון נפוצים לכאבי גב תחתון:

מרבית גורמי הסיכון לכאבי גב תחתון  קשורים לפעילות היומיומית שלנו ולכן היכרות עם גורמים אלו יכולה לעזור לנו לשנות הרגלים ובכך למנוע היווצרות או החרפה של כאבי הגב . 
גורמים כגון: חוסר שעות שינה, חוסר פעילות גופנית, עישון, השמנה, עבודה פיזית מאומצת או לחילופין עבודה משרדית הכוללת שעות רבות של ישיבה ממושכת כל אלו ועוד משפיעים על שכיחות היארעות כאבי גב תחתון.

דרכי טיפול נפוצות בכאבי גב:


הטיפולים בכאבי הגב כוללים, פיזיותרפיה טיפול תרופתי ובמקרים מסוימים ניתוחים. אך כפי שכבר ציינו שיפור משמעותי נראה בעיקר בשינוי הרגלים כגון: שינוי ושיפור מנחי עבודה (ארגונומיה), אכילה נכונה ובריאה ופעילות גופנית.

אנו בסטפ אפ מתמחים בטיפול בכאב גב תחתון בין אם ממקור לא ידוע כמו רוב המקרים ובין אם הוא ממקור ידוע , אנו נבצע אבחון ובדיקה מקיפה הכוללת תחקור והבנה של גורמי סיכון אפשריים, הבנת הליקויים, היכרות עם הרגלי המטופל וכו׳. לאחר מכן נתאים למטופל תהליך טיפול הכולל שיפור תנועה ללא כאב, חיזוק השרירים וניהול עומסים נכון. כמו כן נשלב בטיפול פעילות גופנית מותאמת והורדת מתחים בבית ובעבודה.

תאום תורים

whatsapp