ראשי > מידע מקצועי > מהן הסיבות לכאבי ברכיים וכיצד לטפל ולהפחית כאב?

מהן הסיבות לכאבי ברכיים וכיצד לטפל ולהפחית כאב?

כאבי ברכיים נמנים בין הכאבים הנפוצים שאנו פוגשים בקליניקה. מפרק הברך מעורב בכל פעולה שמערבת נשיאת משקל- הליכה, עמידה, ריצה, עלייה וירידת מדרגות, קימה מישיבה ועוד.

פציעה במפרק זה עשויה לגרום לקושי תפקודי רב בשל המעורבות הרבה שיש לברך בתנועות היום-יום.

כותב המאמר
  • timer משך קריאה 3 דקות
  • פורסם לראשונה ב 18/01/2024

מפרק הברך מורכב משלושה מפרקים שונים כאשר בשניים מהמפרקים מתבצעת תנועה, ובמפרק השלישי תנועה מועטה.

רוב פציעות הברכיים יגרמו לכאבים בשני המפרקים בהם מתבצעת תנועה או הרקמות הקשורות אליהם.

ישנו מגוון גדול של פציעות ברכיים- פגיעה במשטח המפרקי, קרע או מתיחה ברצועות, קרע בגידים,  מתיחה, דלקת או שינויים במבנה של הגידים, פגיעה ברקמות הבורסות, פגיעה בשרירים ועצמות.

פציעות ברכיים נפוצות במגוון אוכלוסיות- ספורטאים מקצועיים וחובבנים, ילדים, מבוגרים וקשישים.

לרוב, אוכלוסיות שונות יחוו פציעות מסוג שונה כאשר ספורטאים יחוו יותר פציעות בשל טראומה או כתוצאה משימוש יתר, מבוגרים וקשישים יחוו יותר כאבי ברכיים בשל חוסר בפעילות גופנית או על רקע שינויים ניווניים ותהליכי דלקת במפרק.

דרכי טיפול בכאבי ברכיים:

דרכי הטיפול בכאבי ברכיים יכללו מגוון שיטות החל מטיפולי פיזיותרפיה, טיפול תרופתי, זריקות, וניתוחים.

יש לציין כי ברוב הגדול של המקרים העדיפות לטיפול בכאבי ברכיים תהיה קודם כל לטיפולי פיזיותרפיה אשר יכללו:

תרגול לחיזוק ותנועתיות, הדרכה לניהול עומסים בהתאם ליכולת המטופל וטיפול מנואלי לשיפור טווחי תנועה והפחתת כאב.

על פי הספרות, ישנה פרוגנוזה טובה להחלמה מכאבי ברכיים ללא התערבות ניתוחית, ברוב סוגי פציעות הברכיים

בין אם החלמה מפציעה טראומטית , פציעה כתוצאה מעומס יתר ואף כאבים הנגרמים מדלקת מפרקים ניוונית.

כאבי ברכיים וניתוחים:

כאבי ברכיים נפוצים אמנם בקרב אוכלוסיות מגוונות אך בניגוד לסברה הקיימת לרוב לא מחייבים התערבות ניתוחית,

אלא ברוב המקרים ישנה הצלחה משמעותית באמצעות טיפולי פיזיותרפיה והדרכת פעילות גופנית מותאמת.

טיפולי פיזיותרפיה לקרע במיניסקוס:

אחת הפציעות הנפוצות בגללה מטופלים מגיעים לטיפולי פיזיותרפיה הינה קרע במיניסקוס.

המיניסקוס הינו רקמה סחוסית שנמצאת במפרק הברך ותורמת ליציבות ובלימת זעזועים במפרק הברך.

פציעת מיניסקוס נחשבת כפציעה מפרקית, פציעה במיניסקוס יכולה להיות טראומטית ואקוטית שנגרמה בעקבות תנועה חדה, יחד עם זאת ישנה פציעת מיניסקוס שנוצרת עם השנים כתהליך ניווני. בדרך כלל הכאב יופיע בזמן או לאחר פעילות הכוללת נשיאת משקל כגון הליכה ריצה ומדרגות.

בנוסף, המטופל יחווה גם חוסר בטווחי תנועה בברך המלווה בכאב, ולעיתים תחושת קליקים ונעילת הברך- מצב בו אין יכולת ליישר או לכופף את הברך.

הצלחת ניתוח לעומת טיפולי פיזיותרפיה לפציעת מיניסקוס:

בסקירות ספרותיות ומחקרים שבוצעו בעשור האחרון, התגלה כי אין העדפה לבצע ניתוחי מיניסקוס לעומת טיפולי פיזיותרפיה בבדיקה של 5 שנים מרגע הופעת הכאב או ביצוע ניתוח.

נמצא כי המטופלים דיווחו על שיפור זהה במדדים תפקודיים וכאב בבדיקה של 5 שנים לאחר ניתוח לעומת מטופלים שלא ביצעו ניתוח אלא טיפולי פיזיותרפיה בלבד.

בנוסף התגלה כי לאחר ניתוחי מיניסקוס ישנו סיכוי גדול יותר לפתח חוסר יציבות בברך בשל העובדה שבניתוח מוציאים חלק מהרקמה.

לכן, ניתן לראות שגם במצב של פציעת מיניסקוס ההמלצה היא לטפל באמצעות טיפולי פיזיותרפיה והמלצה זו נתמכת בתוצאות המחקרים.

אנו בסטפ אפ מתמחים בטיפול בכאב ברכיים כרוני ואקוטי אם בשל טראומה ופציעה ספציפית או בשל שינויים ניוונים שנגרמו עם השנים.

טיפולי הפיזיותרפיה שלנו כוללים הדרכה ושילוב של פעילות גופנית מותאמת, דבר שמשפר באופן ניכר את תוצאות הטיפול ומפחית כאב.

אנו מזמינים אתכם ליצור קשר לביצוע מיפוי והתאמת טיפול השאירו פרטים ונחזור אליכם.

תאום תורים