ראשי > מידע מקצועי > חשיבות פעילות גופנית לשמירה על אורח חיים בריא

חשיבות פעילות גופנית לשמירה על אורח חיים בריא

שנים רבות נחקרת השפעת ביצוע פעילות גופנית על שלל מרכיבי חיינו- איכות חיים, אורך ואורח חיים, מצב רוח, בריאות, תחושת מסוגלות מניעת מחלות, והרשימה עוד ארוכה. במאמר זה אתייחס להשפעת הפעילות הגופנית על בריאותינו וחשיבות ההתמדה בה לאורך זמן. 

כותב המאמר
  • timer משך קריאה 4 דקות
  • פורסם לראשונה ב 18/01/2024

ארגון הבריאות העולמי WORLD HEALTH ORGANIZATION או בקיצור WHO, מעדכן באופן קבוע את ההמלצות לפעילות גופנית על פי שקלול אלפי מחקרים וסקירות שהתבצעו לאורך השנים בנושא.

ישנה התייחסות להשפעת הפעילות הגופנית לאוכלוסיות עם מחלות רקע שונות.

פעילות גופנית נחשבת לכלי יעיל במיוחד לטיפול ומניעה של מחלות שונות ומגוונות כגון סוכרת, כולסטרול ויתר לחץ דם, ואף סוגי סרטן שונים. בנוסף, ישנה התייחסות ספציפית בהמלצות לפעילות גופנית לאוכלוסיות שונות המאופיינות בפרמטרים הכוללים: גיל, מחלות רקע, מוגבלות פיזית, נשים בהריון וכדומה.

על פי ארגון הבריאות העולמי- פעילות גופנית מוגדרת "ככל תנועה המתבצעת על ידי שריר- שלד ואשר דורשת הוצאה אנרגטית. פעילות גופנית מיוחסת לכל תנועה אשר מתבצעת גם כחלק מחיי היום יום שלנו, על מנת להגיע ממקום למקום או כחלק מעבודתו של אדם". 

להגדרה זו יש חשיבות מכרעת אל התייחסותנו לפעילות גופנית לכל אדם, שכן אורח החיים שלנו הוא גורם משפיע בלתי נפרד מפעילות גופנית. לדוגמא, האם ניתן לומר שאדם אשר עובד בעבודה פיזית כגון נגר, יצטרך לבצע פחות פעילות גופנית ספורטיבית מאדם שעובד במשרד ויושב רוב שעות היום?

דוגמא נוספת, האם שני אנשים שעובדים בעבודה משרדית ואחד מהם יוצא עם כלבו לטיול למשך שעה כל יום נחשב כאדם שמבצע פעילות גופנית משמעותית יותר וידרש לפחות פעילות גופנית ספורטיבית? 

מתוך ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי אנחנו למדים כי ישנה השפעה משמעותית של שגרת החיים ואורח החיים שלנו על התאמת ההמלצות לפעילות לכל אדם ואדם. 

כמה פעילות גופנית צריך לעשות?

ההמלצה הבסיסית של ארגון הבריאות העולמי בנוגע למשך זמן הפעילות הגופנית הנדרש על מנת להשיג יתרונות בריאותיים הינה 150-300 דקות בשבוע, בתרגום לחיי היומיום שלנו מדובר על פעילות של 50 דקות 3 פעמים בשבוע לפחות.

הפעילות כוללת מגוון אפשרויות תנועה כגון- ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה, אימון בחדר כושר ועוד. בנוסף להגדרת משך הזמן הרצוי, ארגון הבריאות העולמי שם דגש גם על רמת העצימות הכללית בזמן האימון, ומציין כי יש לבצע פעילות אירובית בדרגת קושי בינונית (הגדרה של דרגת קושי 6/10) לפחות. 

עובדה מעניינת נוספת היא שניתן להשיג את היתרונות הבריאותיים גם אם נבצע 75 דקות של פעילות אירובית בשבוע, אך נצטרך להתאמן ברמת קושי גבוהה לשם כך (8/10). 

ההמלצות הנ"ל כוללות בתוכן גם התייחסות לאורח חיים יושבני, אורח חיים זה מתאים היום לרוב האוכלוסיה שכן אנו חיים בעידן בו רובנו עובדים בעבודות משרדיות וסטטיות.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לאנשים אשר יושבים הרבה שעות ביום לבצע אף יותר פעילות גופנית מהכתוב מעלה, כמו כן לשלב הפסקות הכוללות פעילות גופנית קצרה במסגרת יום העבודה הישבני, כל זאת בשל הידיעה כי ישיבה במשך שעות ארוכות בחיי היום- יום גורעת מן הבריאות.

פעילות גופנית לגיל השלישי:

ההמלצות עד כה מתאימות גם לגילאי 65 ומעלה אך לגילאים הללו מודגשת החשיבות לבצע פעילות גופנית הכוללת בתוכה תרגול לשיווי משקל ואימוני כוח לפחות 3 פעמים בשבוע. זאת על מנת להפחית את הסיכון לנפילות אשר גובר בגילאי 65 ומעלה, ועל מנת לשפר את מסת השריר ובכך את  היכולת התפקודית. 

מעט נתונים

  1. כרבע מאוכלוסיית העולם (1.4 מיליארד) מוגדרים כלא פעילים גופנית
  2. אי ביצוע של פעילות גופנית מגביר את הסיכוי לסכרת, שבץ, סרטן ומחלות לב ב 20-30%
  3. מבוגרים פעילים גופנית מפחיתים את הסיכוי לתמותה מוקדמת ב 30% ואת הסיכוי ללחץ דם גבוה ב50% .

במטרה לשמור על אורח החיים הבריא שלכם אנו בסטפ אפ מזמינים אתכם ליצור שגרת אימונים מקדמת בריאות, השיטה שלנו כוללת אבחון מקיף ואישי והתאמת תהליך טיפול ואימון שלוקח בחשבון את מכלול שגרות החיים שלכם ואופי הפעילות היומיומית שלכם, כך שיחד אנו יוצרים תהליך מדויק ואפקטיבי שמקדם אתכם לבריאות מיטבית.

מזמינים אתכם להשאיר פרטים ואנו ניצור קשר להתאמת תהליך.

מקורות: Physical activity

 

תאום תורים

whatsapp